Dag van de Ondernemer

Onder het genot van een ‘Drentse Heideplak’ heet Bert Rundervoort namens de Koninklijke Metaalunie het gezelschap welkom. Dit gezelschap bestaat onder meer uit gedeputeerde Henk Brink, wethouder Bouke Arends, het duo Van Straat tot Laan en de familie Klement. Het is vrijdag 16 november en het is de Dag van de Ondernemer. Ondanks de dichte mist heeft het gezelschap de weg naar Klazienaveen gevonden om Klement Metaaltechniek in het zonnetje te kunnen zetten. Klement Metaaltechniek is een van de drie bedrijven die deze dag van de ondernemer bezocht worden. Ook Vince Design in Coevorden en gamebedrijf Team6 in Assen mogen zich verheugen op een bezoek. Bekijk hieronder hoe onze dag er precies uit zag. 

Klement Metaaltechniek is in 1983 opgericht door vader Jaap als Klement Verspaantechniek. Na toevoeging van werkzaamheden als plaatbewerking en machinebouw werd de naam in 2001 veranderd in Klement Metaaltechniek. Klement Metaaltechniek b.v. maakt halffabricaten en onderdelen voor halffabricaten, voor de meest uiteenlopende industriële sectoren. Zoon Roy begon vijftien jaar zijn eigen bedrijf Klement Special Products. “Twee jaar geleden wilden mijn ouders hun bedrijf verkopen. Kan ik het bedrijf er niet bij overnemen, dacht ik. En zo geschiedde, maar twee bedrijven was eigenlijk geen optie Daarom zijn beide bedrijven nu samengevoegd.”

Klement Metaaltechniek

Na een introductiefilmpje over (het belang van) de metaalindustrie ontvangt directeur Roy Klement uit handen van gedeputeerd Henk Brink een taart voor het personeel en mooie woorden. Brink voelt zich wel verwant met de metaalindustrie: “Ik heb zelf een agrarisch bedrijf, maar ik ben opgeleid in de metaal”, om er lachend aan toe te voegen, “Een beetje draaien en frezen kan ik nog wel. Klement Metaaltechniek is een familiebedrijf waar iedereen zijn steentje aan bijdraagt. Daar kunnen we trots op zijn.” Ook wethouder Bouke Arends heeft een paar mooie woorden voor. “Het is een van de mooie bedrijven in onze gemeente die goed door de crisis zijn gekomen. Een innovatief en prachtig bedrijf. Ik laat me graag rondleiden.”

Moeder

Trots leidt Roy Klement het gezelschap dan ook door de verschillende afdelingen in het bedrijf. “Mag alles erop? Ja hoor. We hebben hier geen geheimen.” Van de ‘oude verspaning’ naar het nieuwe verspaningsdeel, van de afdeling plaat- en laswerk, naar de 3d-meetkamer en de computerruimten.” Klement volgt alle ontwikkelingen in de sector en heeft ook flink geïnvesteerd in software vertelt Roy Klement. “Wij kunnen alles maken uit plaatmateriaal. Als je goeie software hebt kun je mee komen.” Na de rondleiding vraag Roy zijn moeder om op te staan. “Zij is de drijvende kracht en ik wil haar speciaal bedanken voor alles wat zij voor het bedrijf gedaan heeft.”

Vince Design

Inmiddels heeft de zon het gewonnen van de mist. Onder een stralend blauwe lucht rijdt het gezelschap naar Emmen, naar de hoofdvestiging van Vince Design. De 33-jarige Vincent Kleine begon op marktplaats maar is inmiddels directeur en eigenaar van Vince Design, met diverse vestigingen, een fabriek in China en een kantoor in Shanghai.

Vince Design is dropshipleverancier van designmeubels, heeft ruim 30.000 stoelen op voorraad en levert aan meer dan 200 dealers door heel Europa. “Dropship betekent dat wij namens de retailer de bestelling versturen”, legt Kleine uit, “Vrijwel alle producten worden vanuit het magazijn rechtstreeks naar de eindgebruiker verzonden.”
Via het op maat gebouwde systeem (Vincemanager.nl) voert de dealer de orders in. Ook kunnen webshops gekoppeld worden aan het systeem van Vince waardoor orders automatisch in Emmen terecht komen. Binnen de Benelux worden orders binnen 24 uur uitgevoerd.

“Het heeft in het begin bloed, zweet en tranen gekost”, vertelt Kleine, “Vooral de eerste drie jaar waren moeilijk, maar door die ervaring laat ik mij nu niet meer gek maken. Ik wil de hele wereld over. Ik wil binnen een jaar een deal hebben die we eigenlijk niet aankunnen”, vertelt hij Kleine ambitieus. “Dit is voor mij geen werk. Dit is fantastisch.”

Zijderoute

Ook hier mag Henk Brink de eigenaar en het personeel verblijven met een taart. “Ik ben trots op wat jullie in tien jaar bereikt hebben”, vertelt hij, “Wat jullie drive is, hoe je je ontwikkelt en met het personeel omgaat en hoe jullie dit pand dat leeg stond weer een nieuwe invulling hebben gegeven”, om er gekscherend aan toe te voegen: “De zijderoute begint in China, maar je zou kunnen zegen dat hij eindigt hier in Drenthe.”

Team6

Inmiddels is de morgen alweer voorbij en gaat het gezelschap onderweg naar de Drentse hoofdstad om gameontwikkelaar Team6 te bezoeken. Gedeputeerde Henk Brink heeft plaatsgemaakt voor commissaris van de Koning Jetta Klijnsma. De delegatie wordt bij Team 6 ontvangen door Ronnie Nelis en Roderick Roode.

Team 6 is letterlijk begonnen op een zolderkamertje. In 2001 brak Ronnie Nelis zijn informatica-opleiding aan de Hanzehogeschool af om zichzelf verder op te leiden door programma’s te installeren en van a tot z alles uit te proberen. Eerst op het gebied van programmeren, daarna ook op grafisch gebied. Ook richtte Nelis Team6 Games op. “We begonnen met vier man op mijn zonderkamer en verwachtten spoedig twee mensen erbij, vandaar de naam.”

De Drentse ondernemer heeft in de afgelopen 16 jaar met zijn team van ruim vijftig mensen, waarvan ook nog twintig in het buitenland werken, tal van games ontwikkeld voor marktleiders als Atari, Maximum Games (één van de grootste game-uitgevers in de VS) en DeNA (de grootste op het gebied van smartphone). Op de locatie in Assen werken nu meer dan 10 nationaliteiten.

Team6 ontwerpt en ontwikkelt mobiele topgames, grote consoletitels en een uitgebreide verzameling ‘games for good’, waaronder gezondheids- en bewegingsgames.

Eyeopener

Na overhandiging van de bekende taart volgt een rondleiding en wordt commissaris van de Koning Jetta Klijnsma uitgedaagd om ook een game te spelen. Klijnsma vindt het geweldig dat Team 6 door het maken van gezondheids- en bewegingsgames ook maatschappelijk betrokken is en heeft mooie woorden over voor dit sociaal ondernemen. “Steeds meer bedrijven en merken identificeren zich ook met games. Voor een goede lifestyle is dit dus een middel om bij een doelgroep te komen die moeilijk bereikbaar is.” Voor de commissaris van de Koning is dit een eyeopener en zij geeft aan zich er ook hard voor te willen maken dit soort ontwikkelingen te stimuleren.