In de jaarlijkse ranglijsten van attracties komen we De Bonte Wever in Assen nooit tegen, maar zou dat wel zo zijn, dan steekt het Wildlands naar de Drentse kroon, met jaarlijks maar liefst 900.000 bezoekers uit binnen- en buitenland. Daarmee zou het landelijk in de attractie top 20 staan. En in de Horeca Top 100 van Misset staat De Bonte Wever op de 77e plaats, tussen een imposant rijtje hotel- en restaurantketens.
De Bonte Wever is daarmee een economische factor van belang voor Assen en heel Drenthe, zonder dat er een cent subsidie naar toe gaat. En die factor zal naar verwachting hoger worden, nu het complex recent flink uitgebreid is. Directeur Christa de Ruiter en haar ambitieuze team van 320 medewerkers staan klaar om nieuwe activiteiten binnen te halen, zoals internationale sportevenementen, congressen en zakelijke bijeenkomsten.
Nieuwe entree
Met gepaste trots leidt Christa de Ruiter ons rond in het nieuwe gedeelte van De Bonte Wever. Op de plek van de voormalige ijsbaan, waarvan de ovale vorm terug te vinden is in het gebouw, komen we langs 82 nieuwe hotelkamers, de stoere nieuwe restaurants Flinck en Dapper, het grand-café en op de verdieping diverse zakelijke vergaderruimtes.
We vergapen ons aan de grote en flexibele congreszaal Purple, die gecombineerd kan worden met de bestaande eventlocatie Plaza, de nieuwe zakelijke entree aan de Europaweg-Zuid, met aan die zijde extra parkeerruimte en een groot terras.
Assen wereldwijd dans-Mekka
Een enorme uitbreiding van het horecacomplex dus, gericht op onder meer de zakelijke markt. Tijdens ons bezoek is er een congres van notarissen gaande. ‘We kunnen voor een gezelschap van 10 personen een zakelijke intieme sfeer creëren, maar we kunnen ook een congres voor 1800 personen aan. De totale capaciteit van ons complex is 6.000 personen ineens. Dat halen we soms tijdens grote internationale evenementen, zoals het Dutch Open Darts en het WK Stijldansen. Wist je trouwens dat we daarmee Assen internationaal op de kaart hebben gezet, vergelijkbaar met de TT? Dansliefhebbers uit de hele wereld kennen Assen als een soort Mekka.’
Doe maar gewoon
Christa de Ruiter (1977) vertelt het allemaal op een onmiskenbaar nuchtere wijze. De in Musselkanaal geboren manager heeft een ‘doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg’ houding, waar ze niettemin veel mee bereikt. Heel veel. Ze kwam in 2000 na een internationale marketingopleiding bij Stenden Hogeschool in Emmen binnen bij wat toen nog De Smelt heette, om er de marketing en pr te verzorgen, en schopte het al snel tot bedrijfsleider.
Eerbetoon
In 2009 nam ondernemer Jan Smit uit Almelo (bekend van Heracles en KNVB) het complex over van Hennie van der Most en werd De Ruiter benoemd tot directeur-bestuurder. Zij maakt in die functie nu de ambities waar die ooit door Van der Most waren geformuleerd. Een hotel om U tegen te zeggen, was één van die ambities. De naam De Bonte Wever is een eerbetoon aan Hennie van der Most, die in 2001 het gelijknamige complex in Slagharen zag afbranden.
Jan Smit is trouwens regelmatig te vinden in Assen, maar bemoeit zich nergens mee, hij komt alleen maar even kijken of het goed gaat. En dat gaat het. En misschien komt hij er ook wel even lekker zwemmen of bowlen. Of meedeinen op de live-muziek die er elke avond in de caféstraat is. Of uit z’n dak gaan op een dance-event als Unite. Het kan er allemaal.
Selectief
Met dank aan het team van 320 mensen: ‘Zij doen het. Zij maken het verschil. Altijd klaar staan voor de gast, een vriendelijke ontvangst en een goede teamgeest. Daar selecteren we op. We krijgen continu open sollicitaties en zijn in de gelukkige omstandigheid om selectief te zijn. Dat zijn we dan ook. We willen ons als horecacomplex onderscheiden, met onze benadering, concept en identiteit.’
Identiteit
Het benoemen van die identiteit is niet eenvoudig, maar als je bij De Bonte Wever binnenkomt merk je het meteen. Ook in het zakelijke gedeelte voel je die identiteit. Waar nodig worden de verschillende doelgroepen strikt gescheiden. ‘Het komt voor dat een groep van 600 kinderen zwemles heeft, terwijl tegelijkertijd en onder hetzelfde dak een groep van 60 specialisten een intensief congres houdt. Zonder dat ze elkaar in de weg lopen. Dat kan nu dankzij onze nieuwe ingang.’ Ook de muziek wordt in elke ruimte aangepast aan elk gezelschap. ‘Er kan hier veel, zo niet alles. We leveren graag maatwerk. En, daarin zijn we vrij uniek, we organiseren zelf evenementen of participeren in de organisatie. We werken graag samen. ‘
Sfeervolle stad
Een deel van de 900.000 jaarlijkse gasten komt uit de regio, om te zwemmen of een concert te bezoeken, maar het grootste deel komt elders uit het land -en van ver daarbuiten. Stellen en vriendengroepen die een weekendje Drenthe doen, bezoekers en deelnemers van evenementen die in De Bonte Wever overnachten: ze worden steevast Assen en Drenthe in gestuurd, naar onder meer het Drents Museum, Borger, Orvelte, Giethoorn en Wildlands. ‘Ook wijzen we ze op de natuur; we hebben overal foto’s hangen van de mooie Drentse natuur. Dat willen de mensen dan graag in het echt beleven, natuurlijk. Dan sturen we ze het Asser bos in. Vinden ze prachtig, als ik de reacties in het gastenboek of online zie. De stad Assen ook. Scoort hoog als gemoedelijke en sfeervolle stad.’
Assen op de kaart
Nu het complex er klaar voor is, nodigt Christa de Ruiter organisatoren van zakelijke en sportieve evenementen van harte uit om in gesprek te gaan. En ze nodigt andere partijen in Assen uit om net zo ambitieus en internationaal te denken: ‘Zet je stad op de kaart. Wij doen dat, maar laten we daar niet de enige in zijn. Wees niet terughoudend als er initiatieven als het WK Wielrennen, Formule 1 of een Factory Outlet Center voorbijkomen. Omarm het, zoek er de juiste mensen bij en ga er met elkaar voor. Dan kun je veel bereiken. Voor iedereen.’
Foto’s en Tekst: Noordbizz.nl