Met een journalistieke opleiding (richting PR en communicatie) op zak en jaren ervaring als communicatiemedewerker bij verschillende organisaties begon Margot van Belkum vorig jaar Bureau van Belkum, een communicatie- en adviesbureau dat zich vooral richt op zzp’ers die een volgende stap met hun bedrijf willen zetten. Zelf is Van Belkum ook zzp’er en haar belangrijkste advies is: Durf te investeren!
Met investeren bedoelt Van Belkum niet alleen financieel. Als zzp’er kwam ze er al snel achter dat er veel op haar afkwam. “Ik moest steeds de keuze maken om dingen zelf op te pakken, hulp te vragen of uit te besteden. Boekhouding is bijvoorbeeld niet echt mijn ding, dus daar heb ik iemand voor. Dat vind ik heel prettig.”
“Promotie en een goede website is een investering waard”, vindt Van Belkum, “Zowel het investeren van eigen tijd of het inhuren van een specialist. Je kunt er niet vanuit gaan dat je alleen via via aan je opdrachten komt. Durf daarom te investeren in promotie. Bijkomend voordeel als een professional je helpt: het scheelt vaak een hoop stress.”
Samenwerking is het toverwoord volgens Van Belkum: “Ik ben een tekstschrijver, communicatieadviseur en geef praktische ondersteuning. Klanten kunnen bij mij terecht voor hulp bij hun teksten, website en bedrijfspromotie. Ik vul hun talenten aan met die van mijzelf. Daarnaast heb ik een behoorlijk netwerk om mensen in contact te brengen met andere specialisten. Ik kan niet alles.”
“Ik hou van duidelijke taal en niet van opgeblazen gedoe. Voor de promotie van hun bedrijf moeten mensen wel iets van zichzelf laten zien. Bescheidenheid is prima, maar dat moet niet doorslaan in onduidelijkheid. Ik kijk naar wat iemand speciaal maakt. Vaak vinden mensen dat lastig om van zichzelf te zeggen, maar iedereen heeft iets speciaals en ik krijg dat er wel uit.”