Terwijl onze provincies op hun mooist zijn, zitten onze toeristen thuis…
Het voorjaar juicht in Friesland, Groningen, Drenthe. Ons Noorderland is prachtig nu. Maar geen toerist die ervan kan genieten. Terwijl de natuur zich openvouwt zit heel veel op slot. Bezoekers worden opgeroepen om vooral niet met vakantie te gaan. Maar er komt een tijd dat we de teugels weer een beetje mogen laten vieren. Waarschijnlijk nog wel met de anderhalve-meter-restrictie. Maar toch. Dan zetten wij onze poorten weer open voor de kwaliteitstoerist die wil genieten van onze prachtige provincies. Genieten van onze natuur, onze musea, onze terrasjes, onze restaurants, onze meren, onze theaters en ons rijke erfgoed.
Wanneer dat is? We weten het niet. Maar die tijd komt. Dan willen we een ijzersterk plan hebben. Wij geloven namelijk dat al die Nederlanders, Duitsers en Belgen, die nu veroordeeld zijn om binnen te blijven, straks vooral aan één ding behoefte hebben: ruimte. Ruimte, ongereptheid en frisse lucht om die binnentijd van zich af te schudden. En waar vind je dat allemaal? Juist, bij ons in het Noorden.
Een plan dus. Een goed plan. Wij als Noordelijke organisaties slaan de handen ineen om dat anderhalve-meter-toerisme op gang te brengen. Toerisme is zó belangrijk voor het Noorden. Wist je dat het voor werk zorgt voor bijna 60.000 Friezen, Drenten en Groningers? Zo’n sector moet geholpen worden. We moeten zorgen dat we de toeristen uit eigen land en onze buurlanden, die we nu mislopen, straks weer zo snel mogelijk terugwinnen.
We zijn op zoek naar jouw originele ondernemersinitiatieven. Ideeën die snel gerealiseerd kunnen worden op het moment dat het mag. Heb jij een goed plan om het anderhalve-meter-toerisme op gang te brengen? Laat het ons horen. De winnaar mag zijn of haar idee uitvoeren met hulp van onze organisaties.
Waar we op beoordelen? Op originaliteit, haalbaarheid en schaalbaarheid. Stuur jouw idee op maximaal één A4-tje uiterlijk maandag 20 april 2020 om 8.00 uur naar ideeen@vnoncw-mkbnoord.nl. Het winnende idee wordt gepubliceerd in het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant in de week van 20-24 april. Zet ‘m op. We zijn benieuwd. En bedankt alvast.
Denk mee. 60.000 Friezen, Drenten en Groningers rekenen op je.
Dit is een initiatief van VNO NCW Noord, MKB Noord, NDC mediagroep, Marketing Drenthe, Merk Fryslan, Marketing Groningen, de Toerisme Alliantie Fryslan, de Groningen Toerisme Coöperatie, Koninklijke Horeca Nederland en HISWA-RECRON.