Jaqueline Gaus-Mertens (58) uit Assen beschrijft en illustreert krijtborden voor horeca en winkeliers. “Tekenen is altijd mijn hobby geweest, maar vroeger op school werd gezegd dat ik beter een vak moest leren omdat je met tekenen geen brood kon verdienen, maar in mijn achterhoofd is dit wat ik altijd al wilde. Nadat ik mijn ex-partner ontmoette heb ik dertig jaar in zijn bedrijf (zeevishandel) gewerkt. Daar deed ik alles wat met exposure te maken had: de decoraties van de vitrines en de opmaak van de kaartjes. Na onze scheiding zei mijn advocaat: ‘Ieder mens heeft een gave. Zorg dat je die herkent en ga daar iets mee doen.’ Ook mijn nieuwe liefde stimuleerde dit: ‘Ga iets doen wat je leuk vindt en zorg dat je je eigen kont kunt wassen.” Daarop begon Gaus anderhalf jaar geleden haar bedrijf Gaus-Krijtbordreclame. “Mijn kracht is dat ik iets maak wat een ander niet kan. Van viswijf naar drempelpooiers dus.”
Volgens Gaus is een stoepbord of een ‘drempelpooier’ vaak een ondergeschoven kindje bij horeca en winkeliers. “Daarmee doen ze hun zaak te kort. Een stoepbord laat zien wat de klant binnen kan verwachten en heeft als functie om klanten naar binnen te lokken. Een mooi geschreven krijtbord wekt een verwachting bij een klant.”