In het Drentse zonnetje: BWC uit Ruinen

Elke maand zetten wij een Drents bedrijf of ondernemer in het Drentse zonnetje. Deze maand BWC van René Lunenborg en Kristian van der Meer. BWC ontwikkelde onder de merknaam Omega een lijn volledig onderhoudsvrije waterontharders en levert daarnaast oplossingen voor verschillende watergerelateerde problemen. De coronacrisis raakt ook dit bedrijf maar inmiddels ziet Van der Meer de toekomst weer rooskleuring tegemoet.

BWC staat tegenwoordig voor Best Water Choice. Het bedrijf uit Ruinen dat vooral bekend is van de Omega waterontharders is in 1992 door Arie Brals opgericht als Brals Water Care. Brals verhuisde in 1990 van Meppel naar IJhorst. “Nu had Meppel hard water, in IJhorst was het water knalhard”, vertelt Kristian van der Meer, een van de huidige twee directeuren van BWC. “Brals vrouw vroeg hem of hij daar niet iets aan kon doen. Als technicus ging Brals op onderzoek en kwam daarbij uit in Amerika bij Rainsoft, de Rolls Royce onder de waterontharders.” Na het apparaat te hebben geïmporteerd en geïnstalleerd was niet alleen vrouwlief tevreden, ook de buurvrouw had er wel oren naar. Ondertussen ging het verhaal als een lopend vuurtje rond in IJhorst. Zo ontstond bij Brals het idee om er werk van te maken met als gevolg het bedrijf BWC. Al vrij snel bedacht Brals om zelf een waterontharder te ontwikkelen speciaal voor de Nederlandse markt. Hij benaderde een aantal toeleveranciers en ontwikkelde de Omega waterontharder. En met succes. Inmiddels levert BWC de Omega waterontharders via een distributiekanaal van 150 dealers door heel Nederland, en in landen als Duitsland, Zwitserland en Spanje.

Focus

Brals is inmiddels gestopt en de zaak is overgenomen door René Lunenborg (algemeen directeur) en Kristian van der Meer (commercieel directeur). “Wij tweeën zijn de eigenaren maar we doen het met zijn allen”, vertelt Van der Meer. Die ‘allen’ zijn naast Lunenborg en Van der Meer de twee accountmanagers, twee monteurs en een administratief medewerker. “Sinds 2 jaar zijn bij BWC een aantal zaken veranderd”, vervolgt van de Meer, “We hebben de focus gelegd op dat waar wij goed in zijn. Waar we minder goed in zijn hebben we uitbesteed. Daarom zijn we de afgelopen jaren enorm gegroeid zonder meer personeel te hoeven aannemen.”

Maatwerk

Naast de bekende Omega waterontharders levert BWC alle machinerie om zaken uit water te halen die de afnemer niet wenst. Van nano-plastics tot hormoonresten, en van drugsresten tot pesticiden. “Naast de standaardlijn waterontharders voor met name de consumentenmarkt leveren wij ook maatwerk. Zo hebben we o.a. voor de Bonte Wever in Assen een grote maatwerk- installatie gebouwd.”

Drenthe

Van der Meer is blij om met zijn bedrijf in Drenthe gevestigd te zijn. “We gaan never nooit niet Drenthe verlaten. René en ik hebben beiden Drentse roots. Dat betekent dat we redelijk bescheiden zijn, maar ook trots op onze achtergrond.” Ook is Van der Meer zeer te spreken over de ondersteuning vanuit de provincie. “René heeft het traject BussinesVersneller gevolgd (samenwerking van Ik Ben Drents Ondernemer en de Rabobank, red.) en ook hebben we gebruik gemaakt van de voucherregeling. Daarmee hebben we een nieuwe huisstijl ontwikkeld en zijn we geholpen met een aantal strategische stappen.”

Corona

Door de coronacrisis heeft het bedrijf veel omzet ingeleverd. “De groei van de afgelopen twee jaren is grotendeels verdampt, maar het lijkt erop dat we inmiddels over de piek heen zijn. Door het stuk flexibiliteit in onze bedrijfsvoering konden we snel groeien, en heeft nu ook als voordeel dat we zonder grote problemen deze crisis het hoofd kunnen bieden. De coronacrisis heeft er ook voor gezorgd dat we versnelt op zoek zijn gegaan naar nieuwe kansen en markten om straks weer te kunnen knallen. Daarvoor hebben we iemand aangenomen om marktonderzoek te doen. Gek genoeg richten we ons op de horeca. De horeca heeft veel last van kalk in het water en heeft veel voordeel bij een waterontharder. Minder hard water zorgt er bijvoorbeeld voor dat je minder vaak je bestek en glaswerk hoeft te poleren, dat je vaatwasser beter schoonmaakt en je hebt minder last van kalkaanslag in je sanitair.”

Plezier

De toekomst ziet Van der Meer rooskleuring tegemoet. “Maar het belangrijkste is dat we plezier hebben in hetgeen wat we doen. Dat geldt voor onze medewerkers, maar ook voor onze eindklant. Dat is onze filosofie en strategie voor de komende jaren.”