In het Drentse zonnetje: Ronostrand uit Een

Elke maand zetten wij een Drents bedrijf of ondernemer in het Drentse zonnetje. Deze maand familiebedrijf Ronostrand uit Een. Met eigenaar Gieneke Hartlief blikken we terug op de afgelopen vijftig jaar én de bizarre afgelopen maanden.

In het Steenbergerveld, tegen de grens van Friesland, ligt het Ronostrand: Een recreatieplas met camping en horecavoorzieningen. Ronostrand is sinds 1988 in handen van de familie Hartlief. De dagelijkse leiding is tegenwoordig in de zorgzame handen van Gieneke Hartlief. Nog voordat haar ouders het Ronostrand in 1988 overnamen was Gieneke in de zomermaanden al werkzaam bij de vorige eigenaar. Inmiddels is ze eigenaar.

50 jaar
Het Ronostrand is in de jaren 60 gegraven. “Het is geen zandafgraving zoals veel andere plassen, maar op de ouderwetse manier gegraven met als doel om er een recreatieplas van te maken” vertelt Hartlief. De vraag om met de caravan bij de plas te recreëren kwam al snel en in 1970 kreeg Ronostrand een kampeervergunning en is het ook een camping. “Op 1 mei dit jaar bestond camping Ronostrand officieel 50 jaar. Daar wilden we wel vieren maar de coronacrisis gooide roet in het eten.”

Digitalisering
In die 50 jaar is veel veranderd vertelt Gieneke: “Als je nagaat dat in het dorp Lieveren waar mijn moeder woonde vroeger maar een paar mensen een tv hadden en mensen die nu naar de camping komen eerst vragen naar de wifi en tv. Toen we de camping overnamen hadden bezoekers alleen water en stroom. Inmiddels ligt overal riool, kabel tv en internet. De hele ontwikkeling van digitalisering gaat ook de recreatiebusiness niet voorbij. Sinds vorig jaar werken wij bijvoorbeeld ook met kentekenherkenning voor de slagbomen. Dat doen we ook omdat wij duurzaamheid hoog in het vaandel hebben en niet meer met plastic pasjes willen werken.”

Coronacrisis
De coronacrisis had grote gevolgen voor de recreatieve sector. Ook voor Ronostrand. “Wij hebben het strand gesloten gehouden tot 1 juni. Campinggasten mochten we wel ontvangen als de kampeerplek voorzien was van eigen douche en toilet. We hebben daarom extra kampeerplekken van sanitair voorzien. Het was een bizarre tijd, maar voor ons ook een tijd om na te denken wat echt belangrijk is. Ons contact met de gasten is altijd goed. Gasten waren ook dankbaar dat ze er mochten zijn. In het begin heb ik wel eens bij de poort gestaan bang om als politieagent op te moeten treden, maar gelukkig was er veel begrip.”

Strandbezoek
“Toen de versoepelingen kwamen werd het beter. Ik zie mensen wel voorzichtig doen. Door alle coronaregelgeving stonden we weer met beide benen op grond en zijn we gaan nadenken hoe we verder moesten. Wij hadden altijd veel dagbezoekers voor het strand. We hebben er nu voor gekozen om het strandbezoek anders te organiseren. We laten minder mensen toe en bieden meer luxe. Zo kunnen alle bezoekers gebruik maken van een strandbed. Omdat we minder mensen toelaten is het overzichtelijker, hebben we meer ruimte voor onze campinggasten en is er ruimte om activiteiten op het strand te organiseren.”

Rust en ruimte
Inmiddels is de coronacrisis voor Ronostrand omgeslagen in kansen. “We hebben het heel druk. Veel mensen blijven deze zomer in Nederland. Voor ons als camping is het nieuw om vanaf het begin helemaal vol te zitten. We hebben zelfs extra kampeerplekken gerealiseerd.  Dat is een mooie ontwikkeling. Voor de toekomst willen we ons blijven onderscheiden en de rust en ruimte waar Drenthe om bekend staat ook vorm te geven en uit te stralen. Daarvoor werken we aan een marketingplan. Wat willen we uitstralen? Welke doelgroep past het beste bij ons bedrijf. Dat doen we middels een tool die beschikbaar is gesteld door Marketing Drenthe. Door de coronacrisis hebben we ons bedrijf beter kunnen managen zodat we meer ruimte hebben voor onze campinggasten en dagbezoekers. Voorgaande jaren hadden wij soms wel tweeduizend mensen op het strand. Dan krijg je ook rijen bij de horeca. Dat past niet in deze tijd en vind ik ook niet goed voor onze campinggasten.”

Actie
“2020 is een jaar waarvan we nog niet goed kunnen overzien hoe het financieel uitpakt, maar we doen ons best. Aan het eind van het jaar maken we de balans op. Geen jaar is hetzelfde voor een bedrijf als het onze. We zijn van verschillende factoren afhankelijk. Het weer blijft natuurlijk altijd een belangrijke factor. Maar de onzekerheid die we in april en mei voelden hebben we omgezet in actie. We passen ons aan de huidige situatie aan en spelen mee met de tijd!”