Innoveren voor starters en bestaande ondernemers
Start-ups zijn de afgelopen jaren veel in het nieuws. Met een briljant idee weten ze bestaande markten omver te werpen of nieuwe markten te veroveren. Doordat ze vaak jong, fris, klein en wendbaar zijn, lukt het hen doorgaans goed om te innoveren. Maar ook voor bestaande bedrijven is het van groot belang om te blijven innoveren. Door te innoveren speelt u in op de veranderende behoeften van uw klanten. U versterkt hiermee uw marktpositie en dat is belangrijk voor de groei van uw bedrijf.
Waar liggen uw kansen?
Op welke terreinen u het beste kunt innoveren, hangt af van uw bedrijf en uw specifieke situatie. Waar zitten uw klanten op te wachten? Wat zijn de trends en ontwikkelingen?
Soorten innovatie
U denkt bij innovatie waarschijnlijk aan het aanbieden van nieuwe producten of diensten, maar innoveren kan ook betekenen dat het bestaande aanbod wordt aangescherpt. Dit zijn verschillende vormen van innovaties:
- Productinnovatie; hierbij gaat het om het vernieuwen van een bestaand product of het ontwikkelen van een nieuw product.
- Diensteninnovatie; diensteninnovatie heeft betrekking op het ontwikkelen van een dienst of het aanpassen van een al bestaande dienst.
- Procesinnovatie; bij procesinnovatie neemt u de processen onder de loep met als doel deze efficiƫnter of effectiever in te richten.
- Technologische innovatie; bij een technologische innovatie kunnen uitvindingen leiden tot een nieuwe technologie, waardoor nieuwe producten ontstaan.
- Organisatie-innovatie; bij organisatie-innovatie gaat het om een vernieuwing van de organisatiestructuur of nieuwe vormen van werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan thuiswerken of werken volgens het principe van de zelfsturende organisatie.
- Marktinnovatie; Marktinnovatie is een uitbreiding van de huidige klantensegmenten voor uw product. Bijvoorbeeld het bereiken van een nieuwe doelgroep door inzet van marketingcommunicatie.
Meer weten over innovatie? Kijk dan op de website van het Ondernemersplein.