Kiemkr8 Innovatieontbijt groot succes

Op 29 augustus werd Noord Nederland wakker geschud met een swingend kiemkr8 innovatieontbijt. Het kiemkr8 kantoor was helemaal omgetoverd tot het episch centrum van innovatie.

Acht uur leek natuurlijk iets aan de vroege kant, gelukkig waren Vynil DJ’s Erik en Stef er om iedereen swingend wakker te schudden. Onder het genot van lekkere innovatieve hapjes gemaakt door Bart Gouma. Gasten konden genieten van allerlei superfoods, gedroogde buffalowormen en muesli met insectenmeel. Eric Voigt, oprichter van de Design Factory Friesland was de gastspreker. Hij liet aan de hand van de laatste trends en ontwikkelingen zien dat innoveren noodzakelijk is.

Kiemkr8 vertelde haar gasten over hun nieuwe programma de Innovatieplantage. In de break out sessies was er ruimte voor kennismaking en kennis delen. Wat werkt en wat werkt niet als het gaat om innovatie in het MKB. Hieruit zijn enkele do’s en dont’s gekomen voor innovatie die je onder aan dit bericht kunt vinden.

Do’s voor innovatie:

  • De juiste mensen aantrekken
  • Reflecteren
  • Vouchers inzetten
  • Uit je comfortzone gaan
  • Beeldend maken
  • Geven
  • Flexibel opstellen t.o.v. verandering
  • Persoonlijk contact
  • Lef
  • Meebewegen
  • Anders denken
  • Doorgaan
  • Accepteer onzekerheid
  • Overtuigingen loslaten
  • Act klein, denk groot
  • Inspireren, motiveren en activeren
  • Wees niet bang voor digitalisering
  • Buiten de kaders kijken
  • MKB en agrarisch ondernemers bij elkaar brengen
  • Praat over vernieuwing en trends
  • Praat over wat je met de trends gaat doen
  • Vragen, volgen, verbinden
  • Automatiseren
  • Digitaal analyseren, koppelen en vervolg plek uitstippelen
  • Innoveer op diverse fronten, niet alleen o.g.v. productkenmerken
  • Doe marktonderzoek
  • Zoek de ander op
  • Leren van elkaar
  • Doen
  • Niet alles zelf willen doen!
  • Zoek diversiteit
  • Deel je idee!
  • Buiten de eigen sector
  • Blijf dichtbij je passie
  • Onderken je drijfveren & zwakten
  • Focus op wat je samen wilt bereiken
  • Innovatie als onderwerp van gesprek maken
  • Strategie
  • Omgeving
  • Hoe kom je er op?
  • Wie helpt?
  • Innoveren begint bij inventariseren
  • In gesprek met de ondernemer eerst zijn idee/toekomst plannen te weten komen

Dont’s voor innovatie:

  • Blijf in je eigen kringetje
  • Verliefd worden op je eigen idee
  • Innovatie wordt beperkt door gebrek Tijd /€/ trekkers
  • Innovatie is niet altijd een product/markt fit
  • Marketing vanaf 1ste moment
  • Wat is de waarde op de markt versus de kostprijs
  • Denken dat je alles zelf moet kunnen & weten
  • Plan maar deels uitvoeren
  • In je eentje
  • Naar achter kijken
  • Geen : maar, Wel: en
  • Teveel geld stoppen in dingen die niet bijdragen aan je doel