Exportplan
U maakt werkbroeken en wilt die naar België exporteren. Of u bent op internet een goedkope partij sleutelhangers tegengekomen die u in het buitenland wilt verkopen. Met een exportplan maakt u uw plannen concreet.
Subsidie opstellen exportplan
Alle subsidies voor export zijn vanaf 1 november 2017 beschikbaar!
Doel: Het verbeteren van het kennisniveau op het gebied van internationale handel voor het Drentse MKB om de export in de provincie Drenthe te stimuleren. Door middel van onderzoeken of studie wordt informatie verzameld voor de eigen organisatie, landen of buitenlandse markten. De informatie vormt voor bedrijven de basis voor het beleid en de strategie om buitenlandse markten verder te ontwikkelen.
Het laten uitvoeren van een onderzoek door een externe deskundige voor landen of buitenlandse markten. Het resultaat van het onderzoek is een plan dat gericht is op het inrichten van de bedrijfsvoering, de producten of diensten en de markt- en klantbewerking van de aanvrager voor export.
- Maximaal 50% van de subsidiabele kosten, exclusief btw, met een maximum van € 5.000
Wilt u subsidie aanvragen? Dit kan via onderstaande link:
Waarom stelt u een exportplan op?
Een exportplan helpt u alles op een rij te zetten. U beantwoordt vragen als: Waarom wil ik exporteren? Hoe regel ik het transport en de verzekeringen? Wie zijn mijn concurrenten? Uiteindelijk heeft u een uitgewerkt plan waarmee u van start kunt.
Hoe maakt u een exportplan?
De KvK heeft een handig sjabloon ontwikkeld. Download het exportplan en vul alle onderdelen in.
Onderzoek het exportland van uw keuze
Onderzoek ook de situatie in het exportland van uw keuze. Vraag markt- en brancherapporten op bij lokale brancheverenigingen en lees buitenlandse vaktijdschriften. Brancheverenigingen kunnen u vaak meer vertellen over de koopkracht van de bevolking. Ook zijn culturele verschillen in het zakendoen en in productbeleving van belang.
Hoe gaat het selecteren van landen in zijn werk?
In feite is landenselectie een eliminatieproces. Kies allereerst meerdere landen/ gebieden die u wilt analyseren. U begint met een vergelijking op de voor u belangrijke macro-economische factoren. Kijk hierbij niet alleen naar de huidige situatie maar ook naar de verwachte ontwikkelingen. Onderzoek ook de concurrentie, afnemers en leveranciers, handelsbeperkingen, invoertarieven en dergelijke. Als hulpmiddel kunt u hiervoor deze tool gebruiken.
Zelf marktonderzoek doen of uitbesteden?
U kunt het marktonderzoek deels of helemaal uitbesteden aan een extern marktonderzoeksbureau. Laat het marktonderzoek doen door iemand die in het land woont. Kies voor een marketeer die de taal kent, markt- en branchekennis heeft en die goede referenties en ervaring heeft. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland biedt een zakenpartnerscan(voorheen marktscan), waarmee u een zakenpartner kunt vinden in het buitenland. Het Enterprise Europe Network kan u helpen met het vinden van samenwerkingspartners in Europa.
Verken het land
Wie uw marktonderzoek ook doet, verken ook altijd zelf het land en de markt van uw keuze. Leer uw concurrenten kennen en kijk hoe zij hun product in de markt zetten. Zoek contact met lokale afnemers en ontdek wat de lokale gebruiken zijn in het zakendoen. Door een beurs in uw exportland te bezoeken, kunt u veel (markt)informatie opdoen. Dit is meteen een goede plek om contacten te leggen. Vind sectorinformatie wereldwijd.