Arnoud Kuipers

28/06/2018

Een nieuwe klant werven is vele malen duurder dan een bestaande klant behouden. En daarom helpt Arnoud Kuipers van 123aftersales uit Assen collega-ondernemers met het opzetten van een effectieve aftersales-strategie. Kuipers is de Drentse Ondernemer van de maand Juni.

‘We investeren veel om nieuwe klanten te krijgen, maar wat doe je nadat die klant bij je gekocht heeft? Aan de achterdeur valt veel winst te behalen. Zorg dat die klant loyaal blijft aan jou. Weet wat de klant wil, belangrijk vindt en zorg dat die klant tevreden is en dit uitdraagt. Dat kun je bereiken met aftersales.‘

Een goede strategie is daarbij van belang. ‘Dat begint met een aftersales-scan, een 0-meting, om te kijken wat je doet en niet doet. Vervolgens maken we een plan van aanpak met concrete aanbevelingen. Bijvoorbeeld het telefonisch feedback halen bij klanten. Alleen al de extra aandacht die je daarmee aan de klant geeft doet veel voor de perceptie van jouw merk.‘

Bij het bedrijf waar hij voorheen werkte, ontdekte Kuipers dat je meer rendement kunt halen met aftersales. Hij bracht dat in de praktijk, keek vervolgens om zich heen, zag dat driekwart van de bedrijven op dit vlak veel laat liggen en besloot er zijn business van te maken. Vanuit zijn kantoor aan de Brinkstraat in Assen helpt hij nu een groeiend aantal bedrijven met aftersales. Inmiddels is hij expert op dit gebied, alsmede op het gebied van reviewmarketing.

Gezeten op een hunebed, waar hij regelmatig langsfietst, vertelt Kuipers hoe het is om in Drenthe te ondernemen: ‘Ik geniet in de mooiste provincie van Nederland van de rust, maar ook van de professionaliteit van de Drentse ondernemers. Die weten waarvoor ze staan, ja is ja en nee is nee. Ik zie in Drenthe voldoende kansen, er zijn voldoende bedrijven. Ik blijf hier dan ook graag ondernemen.’

www.123aftersales.com

Arnoud Kuipers