Een Drents bedrijf speelt een cruciale rol in de Duitse auto-industrie. Dat Audi´s, Porsches en de Mercedes überhaupt kunnen rijden, is mede te danken aan de inspanningen van Getech in Westerbork. Hier bouwen ze weliswaar geen auto’s, maar leveren wel de meetmallen die moeten uitwijzen of bijvoorbeeld een airco-of stuurbekrachtingsleiding precies past en of de onderdelen technisch in orde zijn, danwel de juiste grootte en lengte hebben. Een te grote of te kleine leiding is namelijk een ramp voor de autobouwer, want het hele productieproces komt dan tot stilstand.
Hofleverancier
Al dertien jaar is Getech min of meer ‘hofleverancier’ van het land met Europa’s grootste auto-industrie. Het bedrijf groeide van drie medewerkers naar achttien. De zaken gaan goed in Westerbork. Directeur Jan Geerts: ‘De Duitse auto-industrie is booming en dat merken wij. De komende twaalf weken kunnen we daarom geen opdracht meer aannemen. We zitten helemaal vol. Onacceptabel eigenlijk. Daarom bouwen wij er ook een stuk bij hier in Westerbork’, legt hij uit. De afgelopen drie jaar is het bedrijf vijftig procent gegroeid. ‘Allemaal dankzij de Duitse auto-industrie.’
Voet tussen de deur
Dat de Drentse onderneming er zo voor staat is bepaald niet vanzelfsprekend. In de beginjaren was het keihard werken om een voet tussen de deur te krijgen bij de Duitse multinationals. Naast de concurrentie moet Getech ook nog eens het cultuurverschil tussen beide landen overwinnen. Gewapend met een prototype van de mal, een mondvol Duits en een gezonde dosis lef klopte hij in de beginjaren aan bij de autofabrieken van onze Oosterburen. Met succes.
Trouwe klanten
Betrouwbaarheid en kwaliteit. Dat zijn volgens de Westerborker ondernemer de kernwoorden als je in Duitsland aan de slag wilt. ‘Je moet absoluut kunnen leveren wat je belooft en ook binnen de afgesproken tijd. Als je dat kunt waarmaken heb je bij wijze van spreken een klant voor het leven. Je komt moeilijk binnen maar ze blijven je wel altijd trouw.’
Niet naar Polen
Ondanks de nauwe contacten met de buren is een vertrek uit Westerbork niet aan de orde. ‘Er is mij door Duitse klanten wel eens gevraagd of ik geen fabriek in Polen wil bouwen, waar de arbeidskosten een stuk lager zijn. In Westerbork staat een kritisch en trouw team. Ik kan blindelings op ze vertrouwen. Als ik er een maand niet ben draait alles perfect door. Mede-daarom kan Getech de kwaliteit leveren die men van ons gewend is. Dat moet je elders maar zien voor elkaar te krijgen. Getech gaat dus niet naar Polen’, benadrukt de directeur.