De zesde editie van de Drentse exportcarrousel werd afgelopen donderdag afgesloten met een bijeenkomst in de Statenzaal van het provinciehuis in Assen. De aanwezige studenten, adviseurs en vertegenwoordigers van de deelnemende bedrijven werden getrakteerd op een lezing, een pubquiz en een borrel. Ook werd bekend welke van de acht groepen het beste plan had opgeleverd.
Op 5 september vorig jaar ging de zesde editie van de Drentse exportcarrousel van start. Vierdejaarsstudenten van NHL Stenden Emmen (richting International and Languages en Commerciële Economie) gingen voor hun major in groepen aan de slag met exportvraagstukken van regionale bedrijven met internationale ambities. Acht bedrijven deden mee en evenzoveel groepen internationale studenten en coaches en adviseurs van de WTC Noord-Nederland, Exportclub Noord, Rabobank en Enterprise Europe Network. Een carrousel aan kennis en ervaring. In vijf gezamenlijke werksessies wordt toegewerkt naar een op maat gemaakt exportbeleidsplan.
‘The importance of international market research’
Na een welkom van Han Smidt gaf Wibo van Wier (international business consulent Kennispoort Zwolle) onder de titel ‘The importance of International Market research’ een presentatie over het belang van internationaal marktonderzoek. Van Wier benadrukte de voordelen van internationaal georiënteerde bedrijven. Volgens Van Wier zijn die productiever en groeien sneller. Ook op persoonlijk gebied bieden bedrijven die over de grens gaan meer voordelen. Ze betalen beter en hebben meer gevarieerde (carrière)mogelijkheden. Daarnaast zijn bedrijven die zich op de internationale markten begeven stabieler en onafhankelijker van marktfluctuaties.
Pubquiz
Onder leiding van Han Smidt werden de aanwezigen vervolgens door middel van een ‘Economic Pub Quiz’ aan de tand gevoeld over hun kennis van de positie van Drenthe en Noord-Nederland in het internationale (economisch) landschap. Vragen als: Wat was het effect van de dreigende Brexit op de exportwaarde in Drenthe? Is China of Duitsland onze grootste exportmarkt? Hoeveel internationale studenten zijn er in Noord-Nederland actief? En hoeveel is de export de laatste jaren gegroeid? “Dankzij de exportcarrousel”, werd er gegrapt. Of het daadwerkelijk een grap is valt nog te bezien. Deelnemende bedrijven zeggen stuk voor stuk baat gehad te hebben bij de inspanningen van de exportcarrousel.
VOYS
Vervolgens was het aan Pim Wolsink (Lector Stenden University) om de winnaar van deze editie van de exportcarrousel bekend te maken. De groep studenten en adviseurs die zich bezig hebben gehouden met de exportambities van het telefoniebedrijf Voys uit Groningen hebben het beste en meest complete plan opgeleverd. Een beker en eeuwige roem viel hen ten deel. De internationale studenten Costanza Sbardella uit Italië en de Duitse Rebecca Wellnitz presenteerden vervolgens hun winnende plan aan het aanwezige publiek. Ze legden uit welke strategieën ze hebben onderzocht, welke keuzes ze hebben gemaakt en op welke manier zij tegemoet zijn gekomen aan de vraag van Voys om het vorm te geven exportbeleid makkelijk te kunnen implementeren.
Jessé Méndez Fonseca, juridisch medewerker bij Voys, was zeer content met de kwaliteit het onderzoek dat de studenten geleverd hebben. “Het onderzoek biedt ons serieuze mogelijkheden om te overwegen om daadwerkelijk delen van het plan te implementeren.”
Heb jij met jouw bedrijf internationale ambities? Kijk hier wat Ik Ben Drents Ondernemer voor jou kan betekenen.
In september gaat de volgende exportcarrousel van start. Wil jij jouw plannen laten onderzoeken door een carrousel aan kennis en expertise? Neem gerust contact op met Han Smidt. Ook voor overige vragen over export en internationalisering ben je bij Han aan het juiste adres.