Van student naar ondernemer

Van alle Nederlandse studenten is zo’n 3 procent ondernemer. Jouw studententijd kan de perfecte periode zijn om een onderneming te starten. Je hebt geen vaste lasten, geen gezin en een netwerk binnen jouw school of universiteit. Door nu alle vrije uren in jouw eigen onderneming te stoppen, heb je na de studie de kans om fulltime met jouw eigen bedrijf aan de slag te gaan. Lees hieronder wat je moet doen om van student, ondernemer te worden.

Het concept

Ieder succesvol bedrijf begint met een goed idee. Het belangrijkste is dat jij een concept ontwikkelt, waar je volledig achter staat. Wat is bijvoorbeeld je hobby of passie? Waar heb je een goed gevoel bij en hoe kun je jouw creativiteit en kennis inzetten om het bedrijf te laten slagen?

Passie & interesses

Een idee dat voortkomt uit jouw eigen passie of interesses, heeft meer kans om succesvol te worden dan wanneer je krampachtig zoekt naar een gat in de markt. Sowieso is het niet aan te raden om te zoeken naar een gat in de markt. Ga juist af op een creatieve ingeving. Forceer niks. Zorg dat je je dus niet blind gaat staren of tunnelvisie ontwikkelt. Hierdoor is de kans groot dat je de kansen die op jouw pad komen mist.

Wat vinden mensen van jouw idee?

Bekijk, als je een ingeving hebt, of je er daadwerkelijk wat mee kunt. Kijk naar de kansen en de mogelijkheden. Hoe ziet jouw potentiële afzetmarkt er bijvoorbeeld uit? Wie zijn jouw concurrenten en wat kun je van hen leren en wat heb jij wat zij niet hebben? Voordat je definitief jouw koers gaat bepalen, ga je natuurlijk eerst brainstormen met vrienden. Vraag jouw huisgenoten wat ze van het idee vinden en schakel ook je familie in om hun ongezouten mening te geven.

Volgende stap

Ben je er uit? Heb je een helder idee in je hoofd en kun je een goede pitch geven aan familie, vrienden en kennissen? Heb je je georiënteerd en ben jij zeker genoeg om de stap te wagen? Dan wordt het tijd dat je alles gaat uitschrijven en concretiseren in een bedrijfsplan!

Bedrijfsplan

Een onderneming start je niet zomaar. Na het creatieve denkproces is het bedrijfsplan het volgende onderdeel. Zorg dat jouw ondernemingsplan zo volledig mogelijk is. Mocht je een lening bij de bank willen, dan is het echt enorm belangrijk dat je een sterk plan hebt. Een bank gaat jou namelijk nooit, hoe goed jouw pitch ook is, een lening geven als ze niet gelooft in jouw idee. Ook eventuele investeerders willen weten waar ze hun geld in stoppen. Een ondernemingsplan is dus niet alleen voor jezelf goed maar ook voor andere partijen. Ben jij helemaal overtuigd van jouw idee en heb je een concreet bedrijfsplan? Schrijf je dan in voor de Young Business Award en maak kans op €12.500!

Ondernemingsplan

Wat staat er nu precies beschreven in een bedrijfsplan? Allereerst de persoonlijke gegevens. Waar ook ruimte voor is in een ondernemingsplan, is de passie die jij hebt voor jouw onderneming. Kun jij precies beargumenteren waarom jij deze onderneming tot een succes gaat brengen? Dit is zeker iets dat belangrijk is om te vermelden. Dit wekt namelijk meer vertrouwen dan dat je alleen ´koude´ gegevens opneemt in een ondernemingsplan.

In een ondernemingsplan komen daarna de volgende aspecten aan bod;

  • De omschrijving van jouw product of dienst.
  • Beschrijving van de markt.
  • Rechtsvorm.
  • De manier waarop je de financiering van jouw onderneming gaat regelen.
  • De manier waarop je jouw onderneming (intern) organiseert.

Jouw onderneming valt of staat met een sterk ondernemingsplan, want niet alleen de bank is geïnteresseerd in een waterdicht plan, ook jij hebt hier baat bij. Je loopt waarschijnlijk, terwijl je research doet, tegen allerlei problemen aan die je op voorhand niet had ingecalculeerd. Je hebt bij het maken van je plan ruimschoots de tijd om hier oplossingen voor te vinden. Neem die tijd ook.

Startkapitaal

Als student heb je waarschijnlijk weinig tot geen startkapitaal. Er zijn enkele manieren om naast jouw eigen spaargeld nog aan wat extra financiering voor je bedrijf te komen.

  • Er bestaan verschillende prijzen voor jonge ondernemers en studenten. Dit is bijvoorbeeld de Young Business Award.
  • Crowdfunding is een manier om online investeringen te verzamelen om jouw concept van de grond te krijgen.
  • Je kunt een lening aanvragen bij de bank. Sommige banken hebben een speciaal studentenkrediet waar je voor in aanmerking kunt komen.
  • Veel gemeenten bieden projecten aan om jonge ondernemers die een bedrijf in hun regio willen starten te stimuleren.

Netwerken

Het is belangrijk om een netwerk op te bouwen wanneer je een nieuw bedrijf start. Jouw netwerk kan bestaan uit vriendschappelijke en puur zakelijke relaties. Beide kunnen erg van pas komen bij de ontwikkeling van jouw bedrijf. ´Zakelijke´ netwerken zijn onder andere:

  • Mensen die je kent van je verdiepende of verbredende minor.
  • Mensen uit werkgroepen van jouw opleiding.
  • Inspirerende mensen die je leert kennen op congressen en (vak)beurzen.
  • Personen die je hebt leren kennen bij een bedrijfsborrel.
  • Mensen die je kent van jouw stage.
  • Leden van de studentenvereniging.
  • Zakelijk netwerk creëer je ook door naar netwerkbijeenkomsten of seminars te gaan.

Vriendschappelijke relaties zijn anders dan zakelijke relaties. Het netwerk van vrienden benader je anders. Vrienden zijn namelijk veel informeler te benaderen. Ook zul je van jouw vrienden input krijgen voor creatieve ideeën. Het is jouw klankbord en ze zullen hun ongezouten mening geven. Soms is er maar een dunne scheidslijn tussen vriendschappelijke – en zakelijke relaties. Jouw gevoel maakt meestal duidelijk tot hoe ver je kunt gaan.

Onder vriendschappelijke netwerken vallen onder andere;

  • Familie
  • Jeugdvrienden
  • Studievrienden
  • Huisgenoten
  • Degene met wie je een relatie hebt

Vriendschapsrelaties hebben normaliter meer diepgang, onvoorwaardelijk wederzijds vertrouwen en beperkt zich niet tot formele en oppervlakkige omgangsvormen.

Onderhouden van netwerk

Het onderhouden van jouw netwerk is een proces op zich. Sociale media zijn enorm handige middelen om veel contacten te behouden en onderhouden. Beperk je alleen niet tot sociale media. Mensen hebben nu eenmaal graag een beeld, stem en gevoel bij een persoon nodig. Ga dus geregeld op pad. Ga naar congressen, seminars, vakbeurzen en dergelijke.

Sociale media

Contacten onderhouden via sociale media gaat niet zonder slag of stoot. Twitter, LinkedIn, Facebook, Google+,  een blog, wellicht Instagram of Pinterest? Alleen al een keuze maken is een taak op zich. Er mee werken is een tweede.

Ervaring opdoen in buitenland

Ondernemen is leren. Via het “Erasmus for Young Entrepeneurs-programma” kun jij als studentondernemer gebruik maken van het Europees netwerk van Erasmus en een beurs aanvragen. Je krijgt dan de mogelijkheid om bij een bedrijf binnen de EU mee te lopen en alles te leren over het ondernemerschap. Erg leerzaam en interessant. Je bouwt hiermee namelijk ook meteen een zakelijk netwerk mee op die buiten de nationale landsgrenzen reikt. Ook zal je veel over jezelf leren.

Studielast

Het opstarten van een eigen onderneming is niet gemakkelijk. Het kost veel tijd en moeite. Wanneer je nog studeert kan de combinatie met jouw studielast en eventueel een bijbaan zwaar zijn. Het is daarom belangrijk dat je er echt voor gaat en doorzettingsvermogen hebt. Zie het ook als een leerproces. Alle ervaring die je opdoet kan niemand jou meer afnemen.