TerraCarta draait opnieuw mee met de Exportcarrousel

Terracarta

De Exportcarrousel van Ik ben Drens Ondernemer draait weer op volle toeren. TerraCarta uit Hoogeveen draait deze editie voor de tweede keer mee. Harjo Claus: “De Exportcarrousel zorgt ervoor dat wij koers en richting houden.”

“Twee jaar geleden deden wij mee met de Exportcarrousel omdat wij de markt in Duitsland wilden verkennen”, vertelt Harjo Claus, manager bij TerraCarta. “We zitten regelmatig in het zuiden en westen van het land, maar als je een cirkel rond Hoogeveen trekt, dan blijkt dat je net zo snel in bijvoorbeeld Bremen zit. Door mee te doen met de Exportcarrousel en de sessies met andere ondernemers hebben we veel informatie vergaard over de markt in Duitsland, en weten we ook waar andere ondernemers tegenaan zijn gelopen. Inmiddels zijn we alweer twee jaar actief in Duitsland en omdat we nu ook de markt in België willen verkennen doen we opnieuw mee met de Exportcarrousel.”

Wat is de Exportcarroussel?

Het Drentse bedrijfsleven exporteert jaarlijks voor miljarden euro’s. Deze export biedt de bedrijven allerlei mogelijkheden om nieuwe afzetmarkten te vinden en meer omzet te behalen. Om dit aan te jagen is de Exportcarrousel in het leven geroepen op initiatief van een aantal noordelijke ondernemers, de provincie Drenthe en NHL Stenden Hogeschool. Gezamenlijk bieden zij ondernemers met export ambities de mogelijkheid om deel te nemen aan de exportcarrousel. Tijdens dit project vergroten zij in zes maanden hun kennis van nieuwe markten, krijgen zij praktische informatie en staat het netwerk van betrokken partijen voor hen klaar. Gedurende dit traject gaan de deelnemers tijdens vijf werksessies concreet aan de slag met het ontwikkelen en uitvoeren van de exportplannen. Zij maken deel uit van een groep ondernemers en studenten en wisselen kennis en ervaringen met elkaar uit. Deelnemers kunnen gedurende het hele traject gebruik maken van de expertise van diverse exportspecialisten. Het traject resulteert in een custom-made exportplan.

TerraCarta

TerraCarta is in 2008 opgericht en uitgegroeid tot een gespecialiseerd, vooraanstaand en innovatief kabel detectie- en opsporingsbureau met ruim 30 medewerkers in dienst. “Wij brengen de infrastructuur onder de grond en onderwater in kaart”, vertelt Harjo Claus, manager bij TerraCarta. “Dit kunnen kabels en leidingen zijn maar ook zinkers, gestuurde boringen en zelfs holen van dieren die ondergronds leven zoals mollen of bevers. Wij verrichten onafhankelijk onderzoek. Bij ontstane graafschade bepalen wij de daadwerkelijke ligging van de ondergrondse infrastructuur.

Wij zijn inzetbaar voor diverse sectoren en doeleinden. Netbeheerders schakelen ons in om onderzoek te doen naar de ligging van het bestaande ondergrondse leidingen netwerk. Overheden zoals gemeenten, waterschappen en ook private organisaties weten ons steeds vaker te vinden voor het in kaart brengen van ondergrondse situaties voorafgaand aan het realiseren van nieuwbouw, onderhoud en/of karteren van haar netwerken. Ook spoorgerelateerde bedrijven zetten ons in om ondergrondse kabels, leidingen en obstakels in kaart te brengen bij een perron- of spoorvernieuwingen. Voor civiele aannemers brengen wij onder andere gestuurde boringen en zinkers in kaart als er bijvoorbeeld ergens nieuwe damwanden moeten worden ingeslagen.

Door ons onderzoek treedt minder stagnatie op en wordt graafschade tot een minimum gereduceerd. Dit bespaart de opdrachtgever tijd en geld.”

Verwachtingen

“Omdat we ons afzetgebied willen uitbreiden naar België hebben we besloten om weer mee te draaien met de Exportcarrousel”, vervolgt Claus, “We willen ons verdiepen in de Belgische markt. Hoe zit de markt in elkaar? Hoe is de wetgeving voor wat betreft ligging van kabels? Welke partijen zijn in België actief? Hoeveel bedrijven doen in België hetzelfde als wij? Dat zijn een aantal onderzoeksvragen waar de studenten het antwoord bij zoeken. We hebben net de aftrap gehad en aangegeven wat we verwachten. De betrokken studenten bestoken ons met vragen. Binnenkort kunnen we de eerste resultaten verwachten.”

Focus

“Door mee te doen met de Exportcarrousel houden we ook een stukje focus. Of we het niet zouden redden zonder de Exportcarrousel? Dat wil ik niet direct zeggen, maar het draagt zeker bij aan het resultaat. Alles wat je aandacht geeft, groeit en komt beweging in. Dat willen wij ook hiermee bereiken. Door de studenten betrokken bij het traject vragen stellen, zijn wij verplicht de antwoorden daarop te zoeken. Gaandeweg zo’n traject beginnen onze gedachten meer vorm te krijgen en doen we ideeën en inspiratie op. De Exportcarrousel zorgt ervoor dat wij koers en richting houden.