Watter uit Assen is ondernemer van de maand december. Watter is een kennisbedrijf en heeft een machine ontwikkeld waarmee van water een desinfectiemiddel gemaakt wordt. “Het bieden van een duurzaam desinfectiemiddel dat bereikbaar is voor iedereen is het doel waar het complete Watter-team dagelijks aan werkt.

 

Het begon allemaal in Estland in 2003. Tweelingbroers Alfred en Arjan Koop studeerden af en werkten in Tallinn, de hoofdstad van Estland waar ze kennis opdeden van de Russische ruimtevaarttechniek. In Estland werd ook de basis gelegd voor Watter.  Na jaren van ontwikkelen, testen en verbeteren én met een flinke dosis doorzettingsvermogen lukte het de tweelingbroers om een systeem te ontwikkelen dat met water, zout en elektriciteit een krachtig en veilig desinfectiemiddel te maken. In 2008 was Watter een feit.

Desinfectie

In de werkplaats laat Arjan Koop het Watter systeem zien. “Ons systeem maakt van water, zout en elektriciteit een krachtig en veilig desinfectiemiddel. Wij maken op locatie een soort fabriekje. Het desinfectiemiddel is niet giftig en schadelijk, we kunnen onze handen ermee wassen, en het is net zo effectief als chloor. Hier in de werkplaats worden onze machines doorontwikkeld. Daarnaast testen en repareren wij de machines.”

Drenthe

Vanaf 2008 is Watter gevestigd in Drenthe. “Het is fijn om hier te ondernemen”, vertelt Alfred Koop. Naast dat Watter veel klanten in Drenthe heeft is de ondernemerscultuur ook goed. “Middels het programma Ik Ben Drents Ondernemer stimuleert de provincie ondernemerschap. Als je een goed verhaal hebt wordt er naar je geluisterd.” Watter heeft twee keer een voucher aangevraagd en ontvangen. “Wij geven veel geld uit aan onderzoek en het is fijn om middels de vouchers daar een bijdrage voor te krijgen. Het geld dat wij besparen stoppen we in de groei van ons bedrijf.”

Ambitie

Het creëren van een gifvrije wereld is één van de grootste uitdagingen van deze tijd weet Alfred Koop: “Wij geloven dat het mogelijk is om ziekteverwekkende bacteriën, schimmels, gisten en virussen onschadelijk te maken, zonder daarmee gebruik te maken van chemicaliën die onze wereld schaden of resistentie veroorzaken. Onze ambitie is om voor chemische middelen een milieuvriendelijk alternatief te bieden. Dat doen we nu al en dat willen we uitbreiden. Onlangs hebben we een nieuw product gelanceerd waarvan de eerste tests veelbelovend zijn. Daarnaast hebben we de ambitie om over de grens te gaan. Ook Duitsland moet weten dat Watter een goed merk is, veilig en effectief.”

Ben jij ook een ambitieuze Drentse ondernemer en wil jij kijken voor welke regelingen jouw bedrijf eventueel voor in aanmerking komt? Plan dan een gesprek in met één van onze adviseurs!

Afspraak maken 

Alumax Boats BV uit Meppel ontwerpt en bouwt diverse modellen aluminium boten in verschillende afmetingen voor de particuliere en zakelijke markt. “Wij zoeken onze leveranciers zo dichtbij mogelijk. Als je het dichtbij kunt vinden, hoef je niet ver te zoeken.” Deze Drentse parel is met haar groeiambitie en vernieuwing binnen het bedrijf de ondernemer van de maand. 

Remco Germeraad is samen met zijn zwager Jarno Visscher eigenaar en directeur van Alumax Boats BV in Meppel. Onder de naam Zwager Boating begonnen de zwagers in 2003 met het bouwen van boten. “We hadden tijd over”, vertelt Germeraad lachend. “We waren vroeg klaar met ons gewone werk en bedachten op een gegeven moment om een polyester casco boot met een inbouwpakket te kopen, in elkaar te zetten en weer te verkopen.”

Aluminium

De zwagers stapten al snel over van polyester naar aluminium, veranderde de naam van het bedrijf in Alumax Boats, en specialiseerden zich in het bouwen van aluminiumboten. “Wij bouwen onderhoudsvrije en zorgeloze boten, van vier tot vierentwintig meter, voor particulieren en zakelijke klanten. Wij bouwen alleen met aluminium. Aluminium is een mooi product én recyclebaar. Wij bouwen zestig tot tachtig boten per jaar. We beginnen met twee platen aluminium en dat resulteert uiteindelijk in het sleutelklaar opleveren van de boot op onze werf in Meppel of op locatie.”

Drenthe

Hoewel de afzetmarkt inmiddels is gegroeid tot over de provincie- en de landsgrenzen is Alumax een echt Drents bedrijf. “Wij zoeken onze leveranciers altijd zo dichtbij mogelijk. Waarom zouden we het ver weg zoeken als we het bij de buren kunnen halen? En waarom internet afstruinen als het ook in de regio te verkrijgen is. Wij geloven in samenwerking en onze krachten te bundelen om de Drentse economie sterker te maken.”

Ook wat betreft arbeidskrachten richt Alumax zich op de regio. Dat is niet altijd eenvoudig., “Wij hebben specifieke kennis nodig en die is soms moeilijk te krijgen. Het is ook niet zo dat iemand dit vak al uitvoert en dan hier komt werken. Meestal komen onze mensen uit de staalbouw en leren wij hun het aluminium verwerken erbij.”

Ambitie

“Over 5 jaar willen wij de bekendheid die we nu in Nederland genieten naar heel Europa uitgebreid hebben. Europeanen die nu een boot kopen bij Alumax hebben ons vaak gevonden via internet of zagen onze boot ergens in Europa varen. Wat wij graag willen is aanwezig zijn op de beurzen over de grens en ons ook presenteren buiten Nederland.”

Maas taxi Rotterdam.

Maas taxi Rotterdam.

Robuusteiken

Robuusteiken vindt dat gezond wonen en werken de toekomst heeft en bouwt  huizen van duurzaam hout en natuurlijke materialen. “Vanuit Drenthe willen wij als innovatief bedrijf gezond wonen en werken voor iedereen bereikbaar maken.” Robuusteiken is ondernemer van de maand.

“Wij bouwen woningen op ecologische basis”, vertelt Peter Kroes, operational directeur van Robuusteiken. “We bouwen een constructie van balken en gebinten met daaromheen een schil van ecologische materialen. Deze basis kan na honderd jaar, als de woning af is, gewon op de composthoop en dan verteert het.”

“Wij bouwen door het hele land, maar onze roots liggen in Drenthe. Onze werknemers komen ook grotendeels uit Drenthe, dus we zorgen ook voor een stuk werkgelegenheid. Ik kom zelf ook uit Drenthe. Vanuit de liefde voor hout ben ik gaan bouwen met hout. Het begon met schuttingen, landhekken en tuinhuisjes, maar de passie voor gebinten zat er al vroeg in.”

“Wij zijn als gebintenbouwer begonnen met het bouwen van ecologische huizen voor mensen met een grotere portemonnee”, vertelt commercieel directeur Wim-Heerke Spronk. “Daar hebben we veel van geleerd en die kennis wilden wij vertalen naar woningen die voor iedereen bereikbaar zijn. Daar hebben we onze misse van gemaakt:  ‘Gezond wonen en werken voor iedereen bereikbaar maken’. Maar hoe kunnen we dat realiseren? Daar hebben we goed over nagedacht. We hebben onze kennis vertaald naar bouwelementen waar ieder bouwonderneming mee kan bouwen. Die kennis willen wij delen en daarin faciliteren. Dat heeft geresulteerd in het bedrijf Robuusteiken. Door dat we dit bedrijf hebben en deze producten op de markt brengen kunnen we een omslag maken met iedere bouwondernemer in Nederland om ons doel en missie te realiseren.” “Wij zijn trots dat we dit vanuit Drenthe kunnen doen als duurzaam bedrijf. Bij duurzaamheid hoort ook goed werkgeverschap, oog voor de zwakkere in de samenleving en maatschappelijke verantwoord ondernemer. Dat vinden wij belangrijk en vind je ook terug in ons bedrijf. Vanuit Drenthe willen wij als duurzaam en innovatief bedrijf gezond wonen en werken voor iedereen bereikbaar maken. Wij  proberen vele mensen mee te nemen in onze droom.”

MedHemScience uit Emmen is ondernemer van de maand. MedHemScience maakt kunststof zakken voor de opslag van bloedbestanddelen en tissueweefsel. Teamleider Henk de Vries: “Onze Hemofreeze zakken worden gemaakt van een specifieke folie die goed bestand is tegen hele hoge en hele lagen temperaturen.”

MedHemScience in Emmen ontwikkelt en produceert medische disposables. Op dit moment produceren zij Hemofreeze zakken. De Vries: “Dat zijn kunststofzakken waar bloed en weefsel in kan worden opgeslagen. Wij produceren deze voor ziekenhuizen, bloed- en weefselbank.

Uniek product

“Wij lassen zakken”, is het eenvoudige antwoord van De Vries op de vraag wat MedHemScience precies doet. “Er zijn heel veel soorten zakken. Onze Hemofreeze zakken worden gemaakt van een specifieke folie die goed bestand is tegen hele hoge en hele lage temperaturen. De zakken worden gebruikt voor het invriezen van bijvoorbeeld tissueweefsel, hartkleppen of bloedbestanddelen. Die gaan in vloeibaar stikstof van min 197 graden Celsius. PVC springt dan kapot, maar deze folie is hier goed tegen bestand. Dat maakt onze Hemofreezeproducten uniek.”

Kennis en ervaring

De productie van de Hemofreeze zakken is door MedHemScience teruggehaald van Oostenrijk naar Nederland en specifiek naar Emmen. “Omdat in Drenthe de kennis en de ervaring aanwezig is hebben we ervoor gekozen om ook de productie naar Emmen te halen. De Hemofreeze zakken worden niet volledig machinaal geproduceerd. Het vergt ook veel handwerk. Dat is specifiek werk en daar is ervaring voor vereist.”

Drenthe

MedHemScience koos voor Drenthe om nog een andere reden. “Naast het feit dat de kennis en ervaring hier aanwezig is willen wij ook de werkgelegenheid in Drenthe versterken. De Hemofreeze zakken gaan wel weer de landsgrenzen over naar landen als Frankrijk, Italene en Spanje, en vinden ook in Finland, Polen en de Baltische staten steeds meer aftrek.

Over 5 jaar

MedHemScience denkt over vijf jaar uit het huidige jasje gegroeid te zijn. “Wij zijn druk bezig om de markt te voorzien van Hemofreeze zakken en ook om andere producties naar binnen te halen. We hebben nog een ‘cleanroom’ over die we proberen te vullen met soortgelijke of aanverwante producten die we ook kunnen steriliseren en verpakken. Als de groei doorzet is het hier over vijf jaar te klein. Dan hopen we zo groot te zijn dat we nieuwe collega’s uit Drenthe te mogen begroeten bij MedHemScience.”

De Gelukfabriek is ondernemer van de maand mei. Eigenaresse Marjan van de Bult is businesscoach voor ambitieuze vrouwen. “Wat ik eigenlijk doe is mensen helpen om een succesvol en winstgevend bedrijf neer zetten.”

Met haar bedrijf De Gelukfabriek geeft Marjan ondernemers dat steuntje in de rug om dromen werkelijkheid te laten worden via een-op-een sessies of in een groepstraject, praktisch en doelgericht. En dat doet Marjan aan de hand van Yentl. “Yentl is mijn ideale klant”, vertelt Marjan. “Ik heb Yentl in de afgelopen jaren ontwikkeld. Yentl is de klant waar ik het liefst mee werk en resultaten kan boeken en die heb ik visueel gemaakt. Je kunt het eigenlijk zien als een moodboard van de ideale klant. Yentl helpt mij om mijn bedrijf verder te ontwikkelen bijvoorbeeld door het maken van keuzes op het gebied van marketing en branding. Eigenlijk draait alles om Yentl en waar zij het meest behoefte aan heeft.”

Yentl

Bij een coaching traject met Marjan ontwikkel je je eigen Yentl. Je gaat visueel maken waar jouw klant tegenaan loopt en welke resultaten je klant wilt bereiken en daar letterlijk afbeeldingen bij zoeken. “Zodat je ernaar kunt kijken en je ideale klant voor de geest kunt halen als je vastloopt en dan ook weet waar jouw klant tegenaan loopt en wat nodig is. Mijn bedrijf heet de gelukfabriek. Ik vind het belangrijk dat je doet waar je gelukkig van wordt en werkt met de mensen waar je gelukkig van wordt. Als jij dat doen ga je ook resultaten bereiken en worden jouw klanten daar ook gelukkig van. Yentl is daarvoor de basis.”

Drenthe

Voor Marjan betekent ondernemen in Drenthe kansen en mogelijkheden. “Er is hier nog veel te doen. Ik vind het mooi dat hier in het noorden veel bedrijven opkomen en succesvol zijn. Daarnaast weet en zie ik dat er nog veel ondernemers zijn die wel hele mooie plannen en missies hebben maar de tools en handvatten missen om het uit te voeren.”

Fabriek

“Waar ik over vijf jaar sta? Dan ben ik bezig om alle plannen voor de fabriek verder uit te werken. Ik weet niet of het er dan al staat, maar over een aantal jaren heb ik een fysieke fabriek waar ik al die ondernemers help om een succesvol bedrijf neer te zetten!”

Doe waar je gelukkig van wordt en werk met de mensen waar je gelukkig van wordt

www.gelukfabriek.nl 

Vakantiepark RCN de Noordster uit Dwingeloo is Ondernemer van de Maand maart. De Noordster is een compleet vakantiepark gelegen midden in het Nationaal Park Dwingelderveld tussen de romantische Drentse brinkdorpen. Parkmanager Elise Wildeboer: “Wij willen altijd verbeteren en het beste voor onze gasten.”

 

De ondernemer van de maandverkiezing kende deze editie een iets andere opzet. Verdeeld over drie ronden streden maar liefst twaalf ondernemers om de titel. Als winnaar kwam uit vakantiepark RCN de Noordster in Dwingeloo uit de digitale bus. “Helemaal fantastisch!”, reageert parkmanager Elise Wildeboer. “Daar ben ik heel trots op.”

 

 

 

 

 

 

Onder leiding van Wildeboer is de afgelopen tien jaar volop gebouwd aan het park. De Noordster groeide uit van een camping naar een volledig vakantiepark met kampeer- en camperplaatsen, eigen vakantiehuisjes en particuliere accommodaties. Daarnaast zijn er uitgebreide faciliteiten als horeca, een zwemparadijs en sinds afgelopen jaar een ‘elk weer speelruimte’.

“Onze corebusiness is het aanbieden van verblijfaccommodaties, maar de faciliteiten zijn ook beschikbaar voor daggasten. Wij zijn het hele jaar open. In de winter zijn we vooral bezig met groot onderhoud op het terrein zoals kappen en snoeien, maar ook met renoveren, updaten en bouwen van nieuwe bungalows. Ook investeren we in minder zichtbare dingen zoals wifi.”

Indoor SpeelRuimte

Afgelopen jaar is de Indoor SpeelRuimte gerealiseerd, een ‘elk weer ruimte’ met als thema ‘Ruimte’ waar kinderen in een astronautenpakje ‘zweven’ van ruimtestation naar ruimtestation of om in een glow-in-the-dark-pannakooi planetenvoetbal kunnen spelen. “Kinderen vinden het fantastisch”, vertelt Wildeboer. “De voormalige supermarkt stond al geruime tijd leeg. Met de ondersteuning van de Leadersubsidie konden we het naar een hoger plan brengen.”

 

 

 

 

 

 

Samenwerken

Volgens Wildeboer kenmerkt ondernemen in Drenthe zich vooral door nuchterheid en een ‘met beide voeten op de grond’-mentaliteit. “Daar staat RCN ook voor. De samenwerking met andere recreatiebedrijven in de regio is ook belangrijk. Ons gezamenlijk doel is dat gasten naar Dwingeloo komen. Daarvoor bieden we gezamenlijk arrangementen aan en organiseren we samen met andere recreatiebedrijven activiteiten om een zo breed mogelijk programma te bieden. Met alle recreatieondernemers komen we ook regelmatig bij elkaar, om bij te praten, maar ook om samen iets te organiseren en samen sterk te staan in overleg met de politiek. Meer binding werkt positief en als onze buurman profiteert dan profiteren wij ook. Samen staan we sterker.”

Vitale Vakantieparken

Vakantiepark de Noordster doet ook mee met project Vitale Vakantieparken, een project om vakantieparken en campings in Drenthe die er recreatief en economisch gezien minder goed voorstaan, te ondersteunen om weer recreatief en economisch gezond te worden, maar ook om campings die er wel goed voorstaan de mogelijkheid te bieden verder door te ontwikkelen en te excelleren. “In Drenthe is ervoor gekozen om te beginnen met de zes topparken en van daaruit de minder presterende parken mee te trekken. Wij behoren bij die zes topparken. Ik vind het mooi om hieraan deel te nemen. Wij willen altijd verbeteren en het beste voor onze gasten.”

 

 

 

 

 

 

Dubbele glimlach

Een verblijf bij RCN-vakantiepark De Noordster is meer dan een heerlijke vakantie. “Wij willen wat goeds terugdoen voor de medemens. Daarom stoppen wij al ons dividend in een fonds dat goede doelen bedient. Onder het motto ‘jij een glimlach, zij een glimlach’ geven we jaarlijks 100 vakanties weg aan mensen voor wie een vakantie minder vanzelfsprekend is door eenzaamheid, gebrek aan geld of fysieke omstandigheid.

Uitdaging

“Gasten die hier al komen weten hoe prachtig onze provincie is”, weet Wildeboer, “De uitdaging voor ondernemers is onze provincie is om de nieuwe gasten naar Drenthe te lokken.” Daarom blijft De Noordster zich ontwikkelen. Ook voor komend jaar staan er verbeteringen op de planning. “We gaan het horecaplein opnieuw inrichten, een aantal bungalows renoveren en denken na over meer privé sanitair voorzieningen. Wildeboer: “Plannen zat! Zo blijven we bezig!”

Quote: “Wij willen wat goeds terugdoen voor de medemens.”

 

Studio Baaz is ondernemer van de maand. Studio Baaz staat voor creatie en concept, commercieel maar wel eerlijk, creatief en verrassend, effectief en haalbaar. Studio Baaz is een creatie- en conceptstudio die samenwerkt met diverse professionals. Eigenaresse of beter gezegd baaz Kai Engelmann: “Wil jij jouw trots beter laten zien? Dan kunnen wij jou VerBAAZen.”

“Studio Baaz is begonnen als reclamebureau”, vertelt Kai Engelmann, “We maakten logo’s en flyers. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een creatie- en conceptbureau dat met ondernemers meedenkt om te kijken hoe marketing ingekleed kan worden. We worden eigenlijk een onderdeel van het bedrijf en doen complete marketingcampagnes en alles wat nodig is om jouw identiteit jouw imago te laten worden.”

Drents ondernemerschap

Voor Engelmann was het geen bewuste keus om in Drenthe te ondernemen. “Ik ben geboren en getogen in Drenhe. Voor mij is het daarom ook een logisch gevolg om hier mijn bedrijf te beginnen.” Engelmann vind het leuk dat er meer ondernemers is haar leeftijdscategorie zijn die de boel hier aanzwengelen. “Dat geeft wel energie. Drents ondernemerschap staat voor ‘gewoon hard werken’. Ik vind het prettig dat de mensen met wie wij samenwerken dat ook hebben.”

Trots

“Of de Drentse ondernemer niet wat trotser mag zijn? Je ziet dat daarin wel een slag gemaakt wordt en dat Drentse Ondernemers trotser durven zijn, maar ik denk dat het vooral de kracht is dat je laat zien wie je bent en waar je voor staat. Ga niet zeggen dat je iets bent wat je niet bent, maar laat vooral zien wat je bent. Die nuchterheid kan juist je kracht zijn.”

Ambitie
Engelmann heeft met haar bedrijf Studio Baaz ambitie. “Over vijf jaar wil ik de grootste van de regio zijn. En ja, dat gaat zeker lukken. Om daar te komen moeten we vooral de groei doorzetten waar we nu mee bezig zijn. En we gaan meer op zoek nog naar experts, ‘baazjes’ zoals wij die noemen, op verschillen vlakken. Ik wil vooral groeien met een stabiel en hecht team waarmee we nog meer onze klanten kunnen ondersteunen met hun vragen.


Voor meer informatie: www.studiobaaz.nl
Telefoon: 06 11911507
E-mail: info@studiobaaz.nl


Quote:

“Over vijf jaar moet Studio Baaz de grootste van de regio zijn. En ja, dat gaat zeker lukken.”

Quickreclame uit Emmen is Ondernemer van de Maand. Quickreclame.nl is een toonaangevend signbedrijf in Nederland. Een bedrijf dat werkt voor iedere onderneming van klein tot groot, en van event tot multinational. Eigenaar Elwin Arends: “Wij ontzorgen onze klanten door een totaal signpakket te leveren.”

“Toen wij via de mail op de hoogte werden gebracht dat wij genomineerd waren voor Ondernemer van de Maand dachten wij ‘Ok, leuk’, maar toen het stemmen op Facebook losging werd het echt een mooie strijd. Wij deden op dat moment mee met de Curling Cup waar veel bedrijven aan meededen. Daar hebben we gelijk alle klanten gemobiliseerd om te stemmen.” Uiteindelijke bleek Quickreclame de meeste stemmen te hebben gekregen. “Harstikke leuk! Ik vind het vooral mooi om te zien dat zoveel klanten ook de moeite hebben genomen om te stemmen. Zij zijn toch de ambassadeurs van ons bedrijf.”

Quickreclame.nl ondersteunt bedrijven, verenigingen, merken en producten door het van een herkenbare signing te voorzien. “Wij bedenken en ontwerpen, maar zorgen vooral voor een perfecte uitvoering”, geeft eigenaar Elwin Arends aan. “Wat wij doen is heel breed. Wij zijn een full-service reclamebureau en leveren alles in 2D en in 3D. Of het nu gaat om een gevelreclame, lichtreclame, en alle andere mogelijke vormen van reclame-uitingen, wij zijn flexibel, veelzijdig en bovenal altijd snel.”

Van ontwerp tot realisatie

Bij Quickreclame blijft het gehele proces onder één dak. Van advies en ontwerp, tot printen, frezen of laseren. “Doordat wij alle productie en kennis in eigen huis hebben, en veelal alleen met eigen monteurs werken weten we waar we over praten”, legt Arends uit, “Wij zijn ook constant bezig om onze producten door te ontwikkelen. Daarnaast verzorgen onze kantoormedewerkers ook graag de vergunningsaanvragen voor de reclame-uitingen.

Drents ondernemer

Quickreclame is sinds kort gevestigd in een nieuw pand in Emmen. Hoewel veel klanten van het signbedrijf in het westen van het land zitten heeft Quickreclame er bewust voor gekozen om ‘Drents ondernemer’ te blijven. “Ik denk dat onze klanten het heel prettig vinden dat wij zeggen wat wij doen en doen wat wij zeggen. Wij hoeven ook niet per se de eer te hebben. Wij voeren het werk uit en dat doen we zo goed mogelijk.”

Scholing

“Als je voor jezelf wilt beginnen is Drenthe een uitstekende omgeving”, geeft Arend aan. “Je kunt hier snel innovatief zijn en eerder het verschil maken. Het klimaat om te starten is in Drenthe ideaal.”

Hoewel het vestigingsklimaat in Drenthe positief is ziet Arends nog wel verbeterpunten. “Ik denk dat het belangrijk is om te zorgen voor scholing. Een universitaire opleiding in Drenthe zou mooi zijn natuurlijk, maar daarnaast zouden studenten meer keuzemogelijkheden moeten hebben. De opleidingen die in Drenthe worden gegeven zijn goed en worden ook hooggewaardeerd, maar het mag wel wat breder. Je ziet ook dat grote bedrijven steeds meer moeite krijgen om goed geschoold personeel te vinden.”

Duurzaamheid

Het prachtige nieuwe pand van Quickreclame in Emmen is nog niet helemaal naar wens geeft Arends aan. “Duurzaamheid vinden wij belangrijk. Wij gaan het dak vol leggen met zonnepanelen om zelfvoorzienend te zijn. De klimaatbeheersing doen we op stroom en al onze verlichting is ledverlichting. Wij willen zo min mogelijk stroom gebruiken en dat groen opwekken.”

Filmpje Van elke Ondernemer van de Maand wordt ook een filmpje gemaakt en daar is Arends heel content mee. “Ik vind het hartstikke mooi dat in beeld gebracht wordt wat wij doen. Helemaal nu wij net in het nieuwe pand zitten. De titel Ondernemer van de Maand kwam echt op het juiste moment!”

Kort Landbouwmechanisatie is ondernemer van de maand november. “Hartstikke mooi”, reageert Richard Kort op het nieuws dat zij van de vier genomineerde bedrijven de meeste stemmen kregen. “Wij zijn natuurlijk blij met alle extra publiciteit, maar het maakt mij vooral trots!”

“Wij zijn een landbouwmechanisatiebedrijf met drie vestigen in Zwiggelte, Erica en Stadskanaal”, vertelt Richard Kort (40), “Daarnaast hebben we een melktechniekbedrijf in Beilen. Wij voeren een aantal dealerschappen, met onder andere New Holland en Delaval melktechniek. Wij houden ons vooral bezig met verkoop, onderhoud en reparatie van landbouw- en melkmachines. Daarnaast doen wij ook in grondverzet- en industriemachines zoals heftrucks, compacte shovels en kranen. De landbouw is onze belangrijkste doelgroep. Daarnaast hebben we ook grondverzetbedrijven als klant en we doen ook steeds vaker werk voor overheid en semi-overheid.

“Onze wortels liggen ook in de landbouw. Daar is het begonnen. In 1951 is het bedrijf opgericht door mijn opa. Het is een echt familiebedrijf en is van generatie op generatie gegaan. Wij zijn inmiddels de derde generatie. Ik voer het bedrijf samen met mijn neef Peter. Zijn zus Inge is ook werkzaam in het bedrijf en doet de publiciteit”, vertelt Richard Kort, om er lachend aan toe te voegen: “Zij heeft er volgens mij ook voor gezorgd dat we deze prijs gewonnen hebben.”

“Opa had een hang naar techniek en was een van de eerste boeren in de buurt met een trekker. Daarmee deed hij ook werk voor andere boeren en zo ontstond het loonbedrijf. Met de overname van een smederij is later de mechanisatietak erbij gekomen. Halverwege de jaren 60 is opa verongelukt. Toen heeft de tweede generatie het bedrijf voortgezet en uitgebouwd. Het loonbedrijf is in de jaren 90 uiteindelijk verkocht en heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in landbouwmechanisatie met drie vestigingen. Melktechniek was altijd een onderdeel van het mechanisatiebedrijf in Zwiggelte, maar die afdeling groeide steeds verder en is daarom verzelfstandigd. Met een eigen vestiging in Beilen.”

“Kenmerkend voor ons bedrijf is dat wij ons specialiseren en de moderne technologische ontwikkelingen volgen. Op het gebied van GPS en precisielandbouw proberen wij voorop te lopen en dat werpt zijn vruchten af. We hebben inmiddels ook iemand in dienst genomen die zich daarin gespecialiseerd heeft en zijn kennis ook overbrengt op al onze medewerkers.”

GPS op een tractor zorgt ervoor dat een tractor zelf kan rijden tot 2cm nauwkeurig. Daarnaast kan een te bewerken veld ingelezen worden en kunnen bepaalde taken zoals bemesting bijvoorbeeld geautomatiseerd worden. Precisielandbouw zorgt voor een hogere opbrengst en besparing van middelen doordat je veel nauwkeuriger te werk gaat.

“Groei is geen doel”, vertelt Kort, “Maar als zich kansen voordoen zullen we het niet laten. Wij zijn een mooi familiebedrijf met een rijke historie waarmee ik ben opgegroeid. Ik vind het mooi om dat te kunnen voortzetten.”

Inmiddels toont de volgende generatie, in de persoon van Korts 18-jarige zoon, ook interesse in het vakgebied. “Hij gaat nog naar school en het is natuurlijk afwachten hoe het loopt, en het moet ook geen ‘moeten’ worden, maar als hij het bedrijf in de toekomst voortzet maakt mij dat wel trots!”

Het telefoontje van de provincie dat Raymond en Tjitske met hun camping de Reeënwissel deze maand waren genomineerd voor de titel Ondernemer van de Maand kwam al als een verrassing. Een aantal weken later bleek ook nog eens dat zij van de vijf genomineerde bedrijven de meeste stemmen hadden verzameld en dus Ondernemer van de maand oktober zijn. “Wij zien het vooral ook als een stuk waardering van onze gasten”, reageert Tjitske Beerendonk enthousiast.

Raymond en Tjitske Beerendonk namen Camping De Reeënwissel in 2009 over. “Met mijn familie zaten we al in de recreatieve sector. Raymond heeft zestien jaar in het leger gediend en is daarna ook ingestapt. Ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.”

Nationaal Park Friese Wold

De Reeënwissel is een ruim opgezette camping met alle denkbare voorzieningen. Zowel kampeer- als vaste plaatsen, huuraccommodaties en een recreatieteam in de zomer.

Camping de Reeënwissel ligt in Hoogersmilde op de grens van Drenthe en Friesland direct aan Nationaal Park Drents-Friese Wold. Vanaf de camping lopen de gasten direct het grootste bosgebied van Nederland in. Bij de camping ligt een vrij toegankelijk zwembad en op fietsafstand ligt natuurplas het Blauwe Meer. Naast Drents-Friese Wold zijn nog een aantal nationale parken op fietsafstand. Ook aan de mountainbikers is gedacht. Vanaf de camping kan je direct de MTB-route route Diever-Hoogersmilde oprijden. Voor paardenliefhebbers is er een ruiterpad dat start vanaf de stallen en vanaf de camping loopt het Belevingspad een perfect uitje voor gezinnen met kinderen. Voor mensen die van geocaching houden is een multicach uitgezet. Geocaching is een activiteit waarbij gebruik wordt gemaakt van een gps-ontvanger om een zogenaamde cache (verstopplaats) te vinden.

De Reeënwissel én de omgeving zijn een aantrekkelijke combinatie waar gasten veel kunnen zien, doen en beleven. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor een geslaagd dagje Drents-Friese Wold.

Boomhut XXL

‘Ondernemer van de maand’ is niet de eerste titel voor camping de Reeënwissel. Afgelopen seizoen won de camping het tv-programma Boomhut XXL van SBS6. “Dat was hartstikke leuk!” vertelt Tjitske enthousiast. “Drie weken lang hadden we een cameraploeg op onze nek.”

In die drie weken moest het team van bouwers, Richard Rolink en Selva Arguello Paz uit Erica,   de meest unieke en originele boomhut bouwen. Het resulteerde in een boomhut met scheve wanden en ramen die met een lier opengaan, maar ook een elektrisch verstelbaar tweepersoonsbed, twee tv’s en licht dat bediend wordt met een tablet. “Het is een robuuste en spannende hut geworden met zeer moderne voorzieningen. De boomhut is nu ook te huur voor een unieke vakantie. Gasten worden meerdere malen verrast door de niet alledaagse oplossingen in het interieur. Een verblijf in ons ‘boomhuis’ is een avontuur op zich!”

Veteranen

Veteranenpashouders krijgen vijftien procent korting op de kampeertarieven. “Raymond is zelf veteraan. Hij heeft 16 jaar bij de landmacht gediend en is tijdens twee missies uitgezonden geweest naar Bosnië. Wij hebben feeling met veteranen en daarom werken wij vol overtuiging mee aan deze voordeelactie voor Veteranenpashouders. Daar wordt ook zeker gebruik van gemaakt. Het levert regelmatig bijzondere gesprekken op.”

Natuurpoort

Nieuw dit jaar is ‘Natuurpoort Hoogersmilde’, een nieuwe toegangspoort aan de oostkant van het Nationaal Park Drents-Friese Wold. De poort is te vinden op het terrein van de Reeënwissel. Er is aansluiting op twee wandelroutes van 9 en 17 km. en het belevingspad. In het hoofdgebouw van de camping hebben Raymond en Tjitske een moderne informatievoorziening met een groot interactief touchscreen ingericht. Ook staat er een Photobooth met greenscreen waar bezoekers op de foto kunnen met bijvoorbeeld een wolf of ree. Voor dagrecreanten is er horeca met toiletten en zijn er speelvoorzieningen.

“Wij staan niet stil en zijn altijd in voor nieuwe dingen”, vertelt Tjitske, “Elk jaar zorgen wij voor verbeteringen en nieuwe ontwikkelingen om onze gasten te verrassen.”

Voor meer informatie: www.reeenwissel.nl

Telefoon: 0592-459356

E-mail: info@reeenwissel.nl

 

Rositta ondernemer van de maand september

Al meer dan dertig jaar houdt Rositta Kaijser zich bezig met het behandelen van rosacea en het ontwikkelen van haar unieke en effectieve behandelmethode. Dat Rositta Kaijser met haar Rositta Kliniek ondernemer van de maand september is kwam voor haar als een grote verrassing.

De Rositta Kliniek is sinds vorig jaar gevestigd aan de Vaart in Assen. In de jaren daarvoor had Rositta Kaijser haar praktijk aan huis in Roswinkel. Om te voldoen aan de vraag naar haar succesvolle behandeling verhuisde de praktijk naar Assen waar ze de beschikking heeft over acht behandelkamers die, evenals de wachtkamer, huiselijk zijn ingericht. Kaijser koos voor Assen omdat zij nauw samenwerkt met dermatoloog Wim Venema van het Wilhelmina Ziekenhuis. Venema was verbaasd over de resultaten die Kaijser behaalde en treedt inmiddels op als adviseur en stuurt ook regelmatig patiënten door.

Rosacea is een chronische huidaandoening waarvan de oorzaak niet bekend is. Ongeveer vier procent van de bevolking heeft rosacea in de genen. De ziekte uit zich in een rode, gevoelige en branderige huid en heeft soms grote psychosociale impact. Zwangerschap en medicijngebruik kan rosacea doen opspelen. In de reguliere geneeskunde is geen afdoende behandeling voor rosacea. Kaijser: “Maar omdat onze methode niet medisch is bewezen mogen wij niet zeggen dat wij onze cliënten genezen, maar bij 95% komt de rosacea na de behandeling niet meer terug. In de overige gevallen is een extra behandeling nodig.”

De methode die Rositta heeft ontwikkeld is een combinatie van manuele technieken en een lotion. Met petrissage (massagetechniek) wordt de huid bewerkt en geactiveerd om de rosacea in beweging te krijgen. “Anders dan andere crèmepjes onderdrukken wij de rosacea niet, maar halen wij het eruit.” De behandeling is vrij intensief maar heeft verbluffende resultaten die vaak al na een week zichtbaar zijn. De Rositta Kliniek is de enige in de wereld die rosacea op deze manier behandelt. Mensen komen uit de hele wereld om in Assen behandeld te worden. “Wij hebben cliënten uit Engeland, Australië en Brazilië om maar een paar voorbeelden te noemen.” Haar unieke methode is voor Nederland inmiddels gepatenteerd en voor Europa en de rest van de wereld is ook patent aangevraagd.

Binnenkort ontvangt de Rositta Kliniek onderzoekers van de Universiteit Utrecht die willen promoveren op haar methode. De verbluffende resultaten vormden de aanleiding om een medisch onderzoek te starten. Het vooronderzoek is dit najaar en in januari begint het echte onderzoek onder een grote groep patiënten. Uiteindelijk worden de resultaten wereldwijd gepubliceerd en dan mogen en kunnen we zeggen dat we rosacea echt genezen!”

De Rositta Kliniek is nog niet officieel geopend. “Als volgend jaar medisch is aangetoond dat de rosacea echt weg is bij onze patiënten en we mogen spreken over ‘genezing’ volgt een officiële opening. Dat is de echte kroon op mijn werk!”

Voor meer informatie of een gratis consult en gezichtsscan zie: www.rosittakliniek.nl

 

Arnoud Kuipers

Een nieuwe klant werven is vele malen duurder dan een bestaande klant behouden. En daarom helpt Arnoud Kuipers van 123aftersales uit Assen collega-ondernemers met het opzetten van een effectieve aftersales-strategie. Kuipers is de Drentse Ondernemer van de maand Juni.

‘We investeren veel om nieuwe klanten te krijgen, maar wat doe je nadat die klant bij je gekocht heeft? Aan de achterdeur valt veel winst te behalen. Zorg dat die klant loyaal blijft aan jou. Weet wat de klant wil, belangrijk vindt en zorg dat die klant tevreden is en dit uitdraagt. Dat kun je bereiken met aftersales.‘

Een goede strategie is daarbij van belang. ‘Dat begint met een aftersales-scan, een 0-meting, om te kijken wat je doet en niet doet. Vervolgens maken we een plan van aanpak met concrete aanbevelingen. Bijvoorbeeld het telefonisch feedback halen bij klanten. Alleen al de extra aandacht die je daarmee aan de klant geeft doet veel voor de perceptie van jouw merk.‘

Bij het bedrijf waar hij voorheen werkte, ontdekte Kuipers dat je meer rendement kunt halen met aftersales. Hij bracht dat in de praktijk, keek vervolgens om zich heen, zag dat driekwart van de bedrijven op dit vlak veel laat liggen en besloot er zijn business van te maken. Vanuit zijn kantoor aan de Brinkstraat in Assen helpt hij nu een groeiend aantal bedrijven met aftersales. Inmiddels is hij expert op dit gebied, alsmede op het gebied van reviewmarketing.

Gezeten op een hunebed, waar hij regelmatig langsfietst, vertelt Kuipers hoe het is om in Drenthe te ondernemen: ‘Ik geniet in de mooiste provincie van Nederland van de rust, maar ook van de professionaliteit van de Drentse ondernemers. Die weten waarvoor ze staan, ja is ja en nee is nee. Ik zie in Drenthe voldoende kansen, er zijn voldoende bedrijven. Ik blijf hier dan ook graag ondernemen.’

www.123aftersales.com

Arnoud Kuipers


Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function twentyseventeen_get_svg() in /home/deb109628/domains/ikbendrentsondernemer.nl/public_html/nieuw/wp-content/themes/ibdo2/archive.php:48 Stack trace: #0 /home/deb109628/domains/ikbendrentsondernemer.nl/public_html/nieuw/wp-includes/template-loader.php(98): include() #1 /home/deb109628/domains/ikbendrentsondernemer.nl/public_html/nieuw/wp-blog-header.php(19): require_once('/home/deb109628...') #2 /home/deb109628/domains/ikbendrentsondernemer.nl/public_html/nieuw/index.php(17): require('/home/deb109628...') #3 {main} thrown in /home/deb109628/domains/ikbendrentsondernemer.nl/public_html/nieuw/wp-content/themes/ibdo2/archive.php on line 48